Klasa Premium - profesjonalne wyposażenie warsztatów i SKP

Główne rodzaje podnośników warsztatowych

Jednym z najważniejszych elementów wyposażenia każdego warsztatu samochodowego, w tym przede wszystkim warsztatów wulkanizacyjnych, jest podnośnik. Podnośnik samochodowy zapewnia wygodę podczas pracy i umożliwia przeprowadzenie wielu istotnych czynności naprawczych.

Obecnie na naszym rynku dostępnych jest wiele różnych podnośników samochodowych. Co więcej, kupujący mają dość duży wybór modeli w urozmaiconych cenach. Ich montaż i obsługa nie jest skomplikowana, a dodatkowym plusem obecnie produkowanych podnośników jest fakt, że nie zajmują zbyt wiele miejsca w warsztacie. Stanowią więc najlepszą alternatywę dla kanału warsztatowego.

Poniżej przedstawiamy rodzaje podnośników, które bardzo często znajdują zastosowanie w warsztatach samochodowych.

Rodzaje podnośników warsztatowych: kolumnowe i nożycowe

Zdecydowanie najpopularniejsze są podnośniki kolumnowe. Znajdują one zastosowanie w bardzo wielu większych i mniejszych warsztatach samochodowych. Wśród tej grupy możemy wyróżnić:

  • podnośniki jednokolumnowe
  • podnośniki dwukolumnowe (najczęściej używane)
  • podnośniki czterokolumnowe

W przypadku najpopularniejszego w tej grupie podnośnika dwukolumnowego pojazdy unoszone są za sprawą dwóch par ramion, które przymocowane są do specjalnych wózków poruszających się po prowadnicach kolumn. Ramiona regulowane są przegubowo. Taka konstrukcja pozwala na zwolnienie kół i zawieszenie pojazdu podczas realizacji prac naprawczych w warsztacie.

Podnośniki czterokolumnowe należą do grupy tzw. podnośników najazdowych, co oznacza, że pojazd jest unoszony stojąc kołami na płytach najazdowych, z których jedna jest płytą przesuwną. W ten sposób można dostosować szerokość podnośnika do rozstawu kół różnych samochodów naprawianych w warsztacie.

Innym rodzajem podnośników coraz częściej stosowanych w nowoczesnych warsztatach są podnośniki nożycowe. Występują w wersji podprogowej i najazdowej. Podnośniki nożycowe podprogowe są obsługiwane w standardowy sposób, co oznacza, że po uniesieniu pojazdu koła są automatycznie zwalniane. Z kolei podnośniki najazdowe najczęściej znajdują zastosowanie podczas prac diagnostycznych.